Obraz Gersona trafił do Muzeum Narodowego w Szczecinie

Muzeum Narodowe w Szczecinie wzbogaciło swoją kolekcję o monumentalną kompozycję odnoszącą się do wydarzeń wczesnego średniowiecza "Bez ziemi. Pomorzanie wyparci przez Niemców na wyspy Bałtyku" Wojciecha Gersona. 7 czerwca obraz obejrzał wiceminister kultury i dziedzictwa narodowego Jarosław Sellin.

 

Dzieło Gersona zostało zakupione na aukcji za 800 tys. zł. 600 tys. zł to wsparcie udzielone z Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, kolejne 100 tys. zł przekazało Towarzystwo Przyjaciół Muzeum Narodowego w Szczecinie. W zakupie pomógł także zachodniopomorski marszałek.

"To bardzo dramatyczna scena; płonie wioska słowiańska, tłum ludzi kłębi się na brzegu morza, żeby znaleźć łódź. (…) To typowa narracja z końca XIX w., kiedy polemika o charakterze narodowym historyków i artystów była bardzo żywa" - mówił Jarosław Sellin.

 

Jak zauważył wiceminister, obraz ma bardzo ciekawą historię. Został namalowany w 1888 r., później trafił do prywatnego kolekcjonera, a po I wojnie światowej znalazł się w kolekcji jednego z warszawskich przemysłowców.

 

„Dzieło przetrwało II wojnę światową niezniszczone w mieszkaniu na Żoliborzu. (…) W 1990 r. obraz został skradziony z prywatnej kolekcji, a później sprzedany na aukcji. Kupiono go wtedy do "słynnej kolekcji spółki Art-B" – opowiadał Jarosław Sellin.

 

Wiceminister dodał, że właściciele obrazu upomnieli się o niego i po trwającym blisko dziesięć lat procesie odzyskali dzieło, a w 2009 r. wystawili je na aukcji.

 

„Ze względu na wysoką cenę nie było na nie jednak chętnych. Udało się kupić obraz do kolekcji szczecińskiego muzeum” – dodał Jarosław Sellin.

 

Piąty obraz Gersona w kolekcji

"Bez ziemi. Pomorzanie wyparci przez Niemców na wyspy Bałtyku" to piąty obraz Gersona w kolekcji szczecińskiego muzeum. Wśród nich są m.in. "Pejzaż z wiatrakiem" i "Przysięga na szarotkę".

 

Wojciech Gerson (1831-1901) był czołowym przedstawicielem akademizmu i realizmu w polskim malarstwie. Na swoich obrazach najczęściej uwieczniał polskie pejzaże, które odwzorowywał z wielką pieczołowitością, dbając o przejrzystość kompozycji i wierność szczegółów. Fascynowały go Tatry, w które wielokrotnie się wyprawiał. Po powstaniu styczniowym 1863 r. Gerson zajmował się malarstwem historycznym, które nie spotkało się jednak z takim uznaniem jak pejzaże. Tworzył również kompozycje o tematyce religijnej.

 

źródło