Let’s PLay – Polskie gry wideo na Targach CeBIT 2013

Aby uciec na chwilę od szarej codzienności i kryzysu na rynkach ekonomicznych, ludzie więcej wydają na rozrywkę. Jest to jeden z powodów, dla których gry wideo cieszą się tak wielką popularnością. Choć w Polsce jest to branża względnie nowa, to jednak możemy poszczycić się znaczącymi osiągnięciami w tej dziedzinie – tytuły takie jak Wiedźmin 2: Zabójcy Królów, Dead Island, Bulletstorm czy Sniper: Ghost Warrior to naprawdę produkty pierwszej jakości.


Wartość rynku gier komputerowych w Polsce w roku 2012 szacowana była na około 350 millionów dolarów. Polskie firmy tworzące oprogramowanie zaczynają liczyć się na rynku międzynarodowym  – People Can Fly (PCF), City Interactive czy CD Projekt RED to już marki o zasięgu światowym. Wynika to z kilku ważnych czynników. Branża gier komputerowych w Polsce cały czas rośnie.

W polskich produkcjach chęć zapewnienia graczowi dobrej zabawy nie przyćmiona została jeszcze przez pogoń za pieniądzem. Wspomniany już CD Projekt RED wspierał Wiedźmina 2 bezpłatnymi łatkami wprowadzającymi nową zawartość ponad rok po premierze – na zachodnim rynku firmy takie jak Electronic Arts lub Activision zwykle wymagają za podobne dodatki opłat. Polskie studia zatrudniają profesjonalistów najwyższej klasy, a na polskich uczelniach przygotowywane są szkolenia dla przyszłych projektantów gier – na Uniwersytecie Śląskim w Katowicach oferowany jest kurs projektowania rozrywki interaktywnej oraz lokalizacji gier i oprogramowania. Polscy programiści, artyści, czy technicy dźwięku są rozchwytywani przez światowe firmy. Polskie produkcje zyskują coraz większą renomę a polskie firmy zasłużoną reputację – PCF pracuje np. nad kolejną odsłoną bardzo popularnej serii Gears of WarGoW: Judgment.

Polacy dumni są z sukcesów osiąganych przez branżę komputerową – wśród prezentów, które Barack Obama otrzymał podczas wizyty w naszym kraju w roku 2011 znajdował się także egzemplarz Wiedźmina 2. W Polsce istnieje duża grupa firm tworzących gry lub pracujących w branży gier wideo – oprócz  wymienionych wcześniej gigantów takich jak PCF, CD Projekt, Techland czy City Interactive istnieją także firmy takie jak Cenega (odpowiedzialna wraz z QLOC za polonizację m.in Hitman: Absolution czy Risen 2), Reality Pump (Two Worlds) czy wreszcie malutka Ars Thanea (komórkowy Puzzle Craft, który zbiera szereg nagród).

Podczas tegorocznych Targów CeBIT w Hanowerze, których krajem partnerskim była Polska, zaprezentowane zostały osiągnięcia rodzimego gamingu: 300 m² przestrzeni wystawienniczej zajęły polskie produkcje takie jak Neuroshima, Anomaly 2, Call of Juarez: Bound in Blood, Dead Island, Zombie Driver. Branża rozrywki komputerowej w Polsce ma naprawdę duży potencjał. Gry i oprogramowanie stają się towarem eksportowym. Daleko jeszcze do obwołania Polski Doliną Krzemową Europy, ale wydaje się, że znajdujemy się na dobrej drodze. Należy uważnie sledzić branżę gier komputerowych w Polsce – będzie się działo.