Polska i Niemcy w XXI w.

Redakcja portalu miała możliwość zaprezentować projekt pt. "Polska i Niemcy w XXI "Nie będzie wolnych Niemiec bez wolnej Polski i nie będzie wolnej Polski bez wolnych Niemiec" Georg Herwegh podczas międzynarodowej konferencji pt. „Marka „Polska” – poprawa wizerunku Polski w świecie”. Organizowana przez Ministerstwo Gospodarki i Instytut Studiów Wschodnich (organizatora Forum Ekonomicznego w Krynicy-Zdroju). Konferencja miała na celu promocję Polski, poprzez pokazanie jej konkurencyjnej gospodarki wśród partnerów międzynarodowych, jak również tego że Polska jest partnerem wiarygodnym oraz atrakcyjnym miejscem do planowania inwestycji.

 

 

Na wstępie sesji otwierającej Konferencję "Polska gospodarka w gronie europejskich liderów" głos zabrał Janusz Lewandowski komisarz ds. budżetu w KE, podkreślając iż w dyskusji na temat wizerunku Polski i marki kraju należy unikać myślenia życzeniowego, jak również nadmiernego pesymizmu. Przywołał stereotypy i uprzedzenia związane z „Polnische Wirtschaft” w okresie transformacji. Stwierdził, iż polska gospodarka przeszła ogromną ewolucję, która umożliwiła jej zajęcie miejsca wśród przewidywalnych i odpowiedzialnych partnerów europejskich. Według Lewandowskiego, postrzeganie Polski nie jest już zdominowane przez pryzmat martyrologii i romantycznej historii, ale przede wszystkim widziana jest ona w kontekście jej euroopytmizmu i dynamiki gospodarczej.  Wyjątkową szansą dla kraju są zbliżające się Mistrzostwa Europy w Piłce Nożnej, które dla tysięcy gości z Europy (i nie tylko) będą unikalną możliwością skonfrontowania swoich wyobrażeń z rzeczywistością szybko rozwijającej się gospodarki. Problemem Polski jest stosunkowo późne włącznie się do globalnego wyścigu rozmaitych marek na rozpoznawalność i pozytywne skojarzenia. Loga polskich firm w odniesieniu do liderów rankingu są raczej słabo rozpoznawalne. Czołowe przedsiębiorstwa związane z przemysłem ciężkim i górniczym nie są typowymi podmiotami, które byłyby zainteresowane promocją swoich marek. Komisarz Lewandowski ocenił, iż szansą na zmianę tej sytuacji byłoby współdziałanie krajów byłego bloku socjalistycznego, które mają w tej sferze podobne problemy.

 



"Polska gospodarka w gronie europejskich liderów"


 

Istvan Szekely z Dyrekcji Generalnej ds. Gospodarczych i Finansowych Komisji Europejskiej, rozpoczął swoje wystąpienie od przywołania sytuacji sprzed lat, kiedy cała Europa Środkowo-Wschodnia była uważana za stosunkowo ryzykowny obszar dla zagranicznych inwestycji. Sytuację tę zweryfikował kryzys gospodarczy, w trakcie którego polska gospodarka nieprzerwanie odnotowywała wzrost, kreując wciąż nowe miejsca pracy. Szekely poprzez prezentację odpowiednich danych i wykresów zobrazował proces stopniowego osiągania przez Polskę swojej obecnej pozycji, której cechą jest odporność na kryzys gospodarczy. Według niego jednym z kluczowych czynników, które zadecydowały o korzystnych wynikach ekonomicznych w okresie światowego załamania gospodarczego jest wielkość rynku wewnętrznego i siła lokalnej przedsiębiorczości, podczas gdy do jego problemów należy nieefektywna infrastruktura i słabość zbyt restrykcyjnej biurokracji. Szybszy rozwój kraju hamuje także brak odpowiedniej współpracy pomiędzy uczelniami wyższymi i przedsiębiorcami.

 

 

Marki "Polska" zgodnie z Pierre Moraillon , przewodniczący Rady Wykonawczej dla Europy Środkowej i Wschodniej w MEDEF International, jest częściowo kwestia historii burzliwe i fascynujące. Po okresie trudnej transformacji, Polska stała się regionalnym liderem gospodarczym. Podkreślił, że Francja zaczęła odkrywać potencjału inwestycyjnego polskiej gospodarki dość późno, łącząc bardziej poważnie do grupy największych inwestorów zagranicznych tylko w końcu lat dziewięćdziesiątych. Jego zdaniem, najlepszym promotorów marki Polska są francuskie firmy działające w obszarze Polska, która przyczyni się do lepszego wizerunku Polska jako kraj o stabilnej sytuacji politycznej i dynamicznych wyników ekonomicznych.

 

Postrzeganie Polska jako marka z perspektywy Parlamentu Europejskiego został opisany przez posła do Parlamentu Europejskiego Bogdan Marcinkiewicz . Jako członek Komitetu do czynienia z przemysłu, technologii, badań naukowych i turystyki, ma zapoznać się z zagadnieniami marki w poszczególnych krajach. Podkreślił rolę małych i średnich przedsiębiorstw w kreowaniu wizerunku kraju wśród zagranicznych partnerów. Zauważył, że jedną z misji do Parlamentu Europejskiego było wsparcie instytucji odpowiedzialnych za badania i rozwój oraz współpracy z środowiskiem akademickim. Poseł wygłosił puentą w swoim przemówieniu, cytując słowa Jerzego Buzka, który powiedział, że warto, aby kontynuować sukces polskiej gospodarki, a następnie tym kierunku.

 

 

Inna dyskusja została otwarta przez moderatora, poseł Sławomir Nitras , który podkreślił znaczenie innowacyjnych gospodarki, tworząc obecnie podstawą zdrowego rozwoju gospodarczego. Nitras zwrócił Giordano Richter , z European Business & Innovation Centre Network, aby próba analizy problemów gospodarki europejskiej w wyścigu o innowacyjności z USA lub Azji. Dichter zwrócił uwagę w kierunku cech kultury europejskiej i odpowiednio stwierdził, że porównanie z krajów Starego Kontynentu z innymi regionami świata sens tylko w ograniczonym stopniu. Podkreślił znaczenie wsparcia dla takich innowacji, które mogą być naprawdę wdrażane w praktyce. W jego opinii, inkubatorów przedsiębiorczości funkcjonujących w Unii Europejskiej działają zgodnie z zupełnie inną "modus operandi" niż ich odpowiedniki w Stanach Zjednoczonych. Zauważył, że w przypadku Polska, nie było najłatwiejszym obszarze innowacji w dłuższej perspektywie.

 

Sławomir Nitras skierowane pytanie do Dagmar Grossman z pytaniem, czy kluczowe znaczenie dla tworzenia innowacji było przygotowanie odpowiedniego klimatu dla nowych pomysłów lub wyciąg proceduralnych-barier finansowych. Jako przedsiębiorca z doświadczeniem zdobytym zarówno w Europie Zachodniej i krajach "Nowej Europy" (Czechy), Grossman zwrócić uwagę na różnicę w sposobie w jaki sposób innowacyjne przedsiębiorstwa działały w tych dwóch regionach.

 

 

Według niej, Środkowej i Wschodniej, kraje europejskie oferują ogromny potencjał dobrze wykształconych młodych generacji. Głównym problemem jest to, że przedsiębiorcy początku nie chcą zbyt dużo ryzyka. Trudności Polska, jako jedno z najbardziej interesujących krajów w regionie, są związane z niedostateczną liczbę międzynarodowych połączeń i znaczące bariery wejścia na rynek dla inwestorów zagranicznych.Nitras Sławomir zgodził się z rozpoznaniem postawionym przez Dagmar Grossman, zauważając jednocześnie, że wielkość Polska określić inny charakter gospodarki narodowej, które nie życie polskich przedsiębiorców do poszukiwania ekspansji za granicą.

 

Wiceprezes Urzędu Patentowego Rzeczypospolitej Polska, Andrzej Pyrza podkreślił, że system patentowy w Polska zminimalizować znaczenie barier finansowych. Skromna liczba zgłoszeń do wyników urzędzie patentowym od siły kapitału zagranicznego, który przechwytuje wyniki polskich pomysłowość. Pyrza wskazał na konieczność redefinicji celów wydawania pieniędzy na badania i rozwój. Warunkiem koniecznym do jednolitego europejskiego systemu patentowego jest ujednolicenie prawa w określonym kierunku. Odnosząc się do słów Andrzeja Pyrza, poseł Sender opisane cechy systemu patentowego z hiszpańskiego punktu widzenia, w którym uwzględniono również konieczność współpracy z krajami Ameryki Łacińskiej.

 

 

Prezes Fakro, Ryszard Florek , zwrócił uwagę na fakt, z efektu skali w konkurencji z firmami pochodzącymi z Europy Zachodniej. Zgodnie z jego doświadczenia, sukces badań i rozwoju nie oznacza automatycznie sukcesu rynkowego, z uwagi na przewagę konkurencyjną produktów z Europy Zachodniej. Według niego, przepisy Unii Europejskiej promowanie firm ze Starego UE, wzmacniając znacząco efektu skali. Jego zdaniem, zmiany do prawa europejskiego są niezbędne dla zrównoważonego rozwoju Europy. Odpowiadając na pytanie z Nitras Sławomir o wymaganym kierunku możliwych zmian prawnych, Ryszard Florek zasugerował konieczność wprowadzenia instrumentów odszkodowania. Odpowiadając na pytanie z sali o szczegóły działania swojej firmy, Ryszard Florek podkreślił, że FAKRO szuka możliwości współpracy z mniejszymi partnerami.

 

 

Przewodniczący Zrzeszenia Polskich Inżynierów i Techników Badenii -Wirtembergii i Bawarii w Niemczech, (LPID) Markus Jankowicz przedstawił projekt „Polska i Niemcy w XXI wieku pod patronatem Parlamentu Europejskiego Prof. Jerzego Buzka. Strony internetowe:  www.dialog-de.pl / www.dialog-pl.de. Niemcy korzystają od 100 lat z efektu miejsca pochodzenia – siły marki, którą wyraża oznaczenie Made in Germany, a która wyniknęła z kunsztu inżynieryjnego, i jego oparcia w niemieckiej kulturze. Polska dokonała podobnej sztuki – chociaż straciła XX wiek, kiedy zachód się dorabiał. Zachowała jednak i rozwinęła swoją kulturę – dlatego dokonała tak głębokiej transformacji. Solidarność – dobra polska marka – stanowiła ruch, który był początkiem zmiany układu sił w Europie. Moje pozytywne doświadczenie z polskimi markami są między innymi Fundacja Polska Miedź, jako organizacja pożytku publicznego, powołana przez Fundatora- KGHM Polska Miedź S.A.Firma Dr. Irena Eris powstała z marzeń, pasji i pracy, a rozwija się dzięki wszystkim ludziom, którzy ją tworzą. Na podobnej zasadzie powstał  nasz  projekt „Polska i Niemcy w XXI wieku. Grupa Kopex oferuje kompleksowe rozwiązania dla górnictwa podziemnego i odkrywkowego.Jest cenionym i uznanym producentem i dostawcą wysokiej klasy maszyn i urządzeń oraz nowoczesnych technologii dla górnictwa. Moje pozytywne doswiadczenie z niemieckimi markami są miądzy innymi: Deutsche Bank, Mercedes-Benz, Bosch. Polska obecnie ciężko pracuje nad swoją reputacją i wizerunkiem – nad tym, żeby Made in Polska/Poland było tak silne jak w XX w. Made in Germany. Te 2 marki mogą sobie pomóc –zwłaszcza wobec zagrożenia ze strony Chin czy Indii. Europejski kunszt inżynierski, europejska solidność, europejski serwis, europejska kultura mają ciągle rynkowy magnetyzm.Polska w ciągu 20 lat dołączyła do I ligi krajów świata - chociaż odstaje jeszcze od superligi w której pierwszoplanową rolę grają Niemcy. Ale jest młodsza, świeższa, żądna sukcesu, ambitna, Kreatywna, dynamiczna i wykształcona. Jest też blisko, i szanuje niemiecki wkład w dziedzictwo, którego jest obecnie gospodarzem (kustoszem).Marka Polska może się bardzo wzmocnić przez szacunek jaki zdobędą polskie firmy, miasta, artyści, kultura, sport, produkty w Niemczech. To leży w polskim, ale i niemieckim oraz europejskim interesie.Temu będzie służył nasz portal. Inżynierowie pokażą nowy wymiar pojednania i współpracy.

Obecnym interesujacym tematem dla polskich firm sa fuzje i przejecia. Rocznie jest ok. 200-300 tys. niemieckich małych  i średnich firm do przejecia z powodu braku spadkobierców. Niektóre mająnawet  60 - letnią tradycję.Obroty spółekzwykle nie przekraczają 6 mln euro rocznie, choć zdarzaj   ą sięfirmy-  o nawet 30 mln obrotach. Ofety sprzedaży niemieckich firm, zostaną umieszczone na naszym portalu internetowym.


 

Wiceprezes Urzędu Patentowego Rzeczypospolitej Polska, Andrzej Pyrza podkreślił, że system patentowy w Polska zminimalizować znaczenie barier finansowych. Skromna liczba zgłoszeń do wyników urzędzie patentowym od siły kapitału zagranicznego, który przechwytuje wyniki polskich pomysłowość. Pyrza wskazał na konieczność redefinicji celów wydawania pieniędzy na badania i rozwój. Warunkiem koniecznym do jednolitego europejskiego systemu patentowego jest ujednolicenie prawa w określonym kierunku. Odnosząc się do słów Andrzeja Pyrza, poseł Sender opisane cechy systemu patentowego z hiszpańskiego punktu widzenia, w którym uwzględniono również konieczność współpracy z krajami Ameryki Łacińskiej.

 

Prezes Małopolskiego Parków Przemysłowych, Krzysztof Krzysztofiak , został poproszony przez Sławomir Nitras czy strategii regionalnej przedsiębiorczości budynku najskuteczniejszą strategię w zakresie stymulowania innowacji. Według Krzysztofiak, należy zastanowić się, jak rozwijać nowoczesne technologie tak, że są one bardzo przydatne dla społeczeństwa. Prezydent ostrzegł przed dalszym deindustrializacji krajów rozwiniętych i zachęcani do rozwijania lokalnej przedsiębiorczości jak najlepszym lekarstwem na skutki kryzysu. W odniesieniu do regionów, kluczowym punktem jest do przekazywania funduszy dla działań priorytetowych i ich racjonalnego podziału między poszczególnymi częściami kraju.

 

 

Członek Parlamentu Europejskiego, Inés Ayala Sender , podkreślił jej sympatii i zrozumienia dla spraw polskich, zwracając uwagę na podobny potencjał obu krajów pod względem liczby ludności i gospodarki. W przypadku Hiszpanii, innowacyjność była wspierana poprzez wykorzystanie różnorodności społecznej i politycznej w kraju. Wola polityczna jest niezbędna, aby skorzystać z różnic na rzecz stymulowania twórczości obecne w społeczeństwie. Hiszpański sukces polega na odkrywaniu różnych wartości od marki opiera się na koncepcji "Fiesta'-sport La, turystyka i stylu życia. Hiszpanie są skuteczne w realizacji projektów prowadzących budowy, dzięki eksploracji przywilejów socjalnych w tworzeniu innowacyjnych przedsiębiorstw w tej branży. Sukces tych firm było możliwe, choć zaczął swoją przygodę z pozycji bardzo trudne. Podobnie jak Hiszpania, Polska może zbadać możliwości wynikające z członkostwa w Unii Europejskiej.

 

 

Źródło: Instytut Studiów Wschodnich